0 kr – 625 kr

Jobba bättre digitalt! Workshop-serie med Anna Malmsten & Peter Bjellerup

Panelen Åtgärder och detaljer

0 kr – 625 kr

Event-information

Plats

Plats

Online-event

Beskrivning av evenemanget
Jobba bättre digitalt - en workshopserie för att ta dig från digital frustration till digitalt flow. En sak i taget, med tid att praktisera.

Eventdetaljer

Många känner sig begränsade av det nya normala – distansarbete. Därför erbjuder vi dig en resa från digitalt frustrerad till digitalt flow.

Under våren kommer vi att arbeta tillsammans för att bli bättre på att kommunicera, samarbeta, leda och engagera digitalt för att bygga välmående och produktiva team.

Vi vill visa dig möjligheterna att genomföra bättre möten, samskapa, vara kreativa, odla engagemang och nå satta mål i det digitala rummet.

Tillsammans blir vi bättre, nu och i framtiden när vi börjar arbeta på kontoren igen.

Den här beskrivningen finns här som en mer lättläst PDF att ladda ner

Vi ses för en digital workshop på tisdag morgon, elva gånger, max en timme per tillfälle. Du kan välja att vara med vid ett, flera eller alla tillfällen.

Inför

Inför workshopen får ni förberedande material eller uppgifter. Om alla förbereder sig i tio minuter inför workshopen kan vi testa, diskutera, vidareutveckla och dela kunskap när vi möts.

Under

Workshopen inleds med en kort föreläsning som ger er kunskap, metoder och verktyg för att förbättra någon aspekt av det digitala samarbetet. Sedan testar vi det tillsammans samtidigt som vi samlar och delar deltagarnas erfarenhet och idéer, vidareutvecklar dem och lär av varandra.

Efter

Vi delar det vi samskapat och kommer att använda oss av olika metoder för att skapa bra minnesanteckningar.

En gång i veckan har vi ett öppet walk-and-talk där vi fritt kan diskutera hur det går, våra utmaningar, insikter och erfarenheter med varandra.

Schema (detaljer längre ner)

Workshop tisdagar 8.30 - 9.30

Walk & Talk senare i veckan i ungefär en timme, vid en tid som gruppen kommer överens om.

Hemarbete

  • 9 februari Hållbart och produktivt arbete hemma

Digitala möten

  • 16 februari, Funktionell och engagerande möteskultur (Sportlov i Väst)
  • 23 februari, Funktionell och engagerande möteskultur - IGEN (Sportlov i Syd)
  • 2 mars, Att förbereda och genomföra digitala möten som tar deltagarna från nuläge till önskat läge (Sportlov i Öst)
  • 9 mars, Att förbereda och genomföra digitala möten som tar deltagarna från nuläge till önskat läge - IGEN (Sportlov i Norr)
  • 16 mars, Tänk nytt, tänk om, tänk digitalt. Använd mötestiden på rätt sätt.
  • 23 mars, Att presentera i eller vara värd för digitala möten
  • 30 mars, Verktyg för digitala möten – styrkor, svagheter och att hantera dem
  • 6 april, Digitala workshops och kreativa möten

Samarbete i Teamet, och bortom

  • 13 april, Bättre digitalt samarbete genom tydlighet och samförstånd
  • 20 april, Konversationer i text – rätt sak på rätt plats, på rätt sätt
  • 27 april, Ökad produktivitet och tydlighet genom bra filhantering tillsammans
  • 4 maj, Bortom teamet – inspirationen, innovationen och utvecklingen

Workshopledare:

Anna Malmsten är en erfaren kommunikationstrateg som numera framförallt arbetar med intern kommunikation, förändringsresor och utbildning. Hon har alltid varit mötesnörd och sedan i april har hon omvärldsspanat, undersökt, funderat ut nya tillvägagångssätt, testat, fått feedback och förbättrat digitala möten, workshops och föreläsningar.

Peter Bjellerup har arbetat med digitalt samarbete och kommunikation i 15 år. Det började på IBM där de interna plattformarna gjorde det möjligt att samarbeta med alla kollegor över hela världen på ett smidigt sätt. När konceptet kommersialiserades ledde han förändringsarbetet vid införanden på företag över hela världen. Nu, som fristående konsult, arbetar han som rådgivare i digitalt samarbete och kommunikation mellan engagerade medarbetare - för produktivitet och effektivitet i nutid, och för innovation och agilitet på sikt.

Digitala workshopar så klart

Vi planerar att använda Zoom för våra workshops. Om din arbetsgivare har blockerat Zoom, och du inte kan använda en privat mobil eller läsplatta har vi en idé att lösa det ändå. Hör av dig till peter@brightsider.se om du vill testa så skickar jag en länk du kan använda för att prova.

Innehåll per tillfälle

1. Hållbart och produktivt arbete hemma

Är man ovan vid att arbeta hemma, solo, finns det stor risk att arbete och hemliv flyter samman. Resultatet kan både bli att man inte får något gjort för att hemsysslorna tar över eller att man aldrig gör något annat än arbetar, överallt.

En viktig del i att få styr på hemarbetet är tydlig ansvarsfördelning och mål. Och att dessa följs upp. Ofta. Men idag ska vi fokusera på vad man kan göra själv, rent praktiskt, för att få struktur i hemarbetarens vardag.

2. Funktionell och engagerande möteskultur

Hur ser vi ut och beter oss på de digitala mötena? För att skapa en gemenskap och ge varandra energi.

Rätt vinkel och ljus, ögonkontakt, kroppsspråk, bekräftelse och uppmuntran.

Digital möteskultur och regler. Vad gör vi och vad gör vi inte gör för att få till bra digitala möten?

Vi pratar om dig och ditt digitala varumärke, hur du kan förmå andra att bli bättre och hur du kan få ditt team att bli lysande.

Vid det första tillfället testar vi coaching, gruppdiskussioner, samskapande och tar ett beslut innan vi skiljs åt.

3. Att förbereda och genomföra digitala möten som tar deltagarna från nuläge till önskat läge

Genom att förbereda alla möten väl, ha ett bra upplägg på mötet och följa upp på rätt sätt kan alla möten bli bättre. I det digitala finns det många möjligheter att effektivisera, engagera och säkerställa att alla på mötet bidrar på bästa sätt så att ni tar er från nuläge till önskat läge under mötet, och vidare mot målen därefter.

4. Tänk nytt, tänk om, tänk digitalt. Använd mötestiden på rätt sätt

Vad är egentligen syftet med att mötas? Vad vill vi att deltagarna ska veta, känna och göra? Behöver allt ske på mötet, eller kan vi förbereda och efterarbeta mer? Kan vi slippa mötet, till och med? Så att mötet blir en kreativ resa från nuläge till önskat läge fyllt av diskussioner, idéer och lösningar. Och att det dessutom blir en start på resan till nästa delmål.

Gruppdiskussioner, samskapande och diskussion med alla deltagare.

5. Att presentera i eller vara värd för digitala möten

”Ska bara” är utmaningen #1 för alla som leder eller presenterar i digitala möten. Deltagarna sitter som små barn i en godisbutik av distraktioner och ditt jobb är att förmedla ett budskap så att de tänker, känner eller agerar som avsett. Dessutom kan de lätt få för sig att det inte märks när de pillar på telefonen.

Utmaning #2, är besläktad med ettan, att hålla energin uppe, både för deltagarna och för dig själv. En stor del av svaret på båda dessa frågor är dialog, i olika former, och därför ägnar vi en hel del åt det. Och en speciell aspekt av dialog är inkludering som vi får hantera annorlunda digitalt än live.

Utmaning #3 är tekniken, så klart, och den risken är högre för den som leder eller presenterar än för deltagarna. Alltså talar vi om hur du kan minska risken och även hur du bäst hanterar utmaningarna som ofta ändå dyker upp.

6. Verktyg för digitala möten – styrkor, svagheter och att hantera dem

Zoom, MS Teams, Slack, Skype, Google Meet, Webex Teams, Sametime, Facetime, Messenger….. Listan bara växer över vilka verktyg vi kan använda för att ha digitala möten i grupp eller 1-till-1. Lägger vi till webbinarier blir listan ännu längre.

Många organisationer har bestämt ett eller två verktyg att använda internt, men ofta blir vi tvungna att då och då använda något av de andra, främst vid externa möten.

Vid detta tillfälle går vi igenom de vanligaste (inta alla vi räknade upp ovan), diskuterar hur de skiljer sig eller inte vad gäller de vanligaste sakerna man behöver hålla reda på och belyser de aspekter som sticker ut.

7. Digitala workshops och kreativa möten

Hur får man igång kreativiteten och enas i glädje över att skapa och vidareutveckla? Vi tar upp några metoder, visar hur de kan göras i det digitala mötet, testar, diskuterar och förbättrar.

8. Bättre digitalt samarbete genom tydlighet och samförstånd

Digitala möten i all ära, men är det egentligen en massa möten vi behöver? Behöver vi egentligen inte mer tid att göra allt det där som vi kommit överens om på mötena, oavsett om de är digitala eller live? I temat ”Digitalt teamarbete” arbetar vi med hur vi kan frigöra arbetstid genom att flytta aktiviteter från möten, som ju kräver att alla är tillgängliga samtidigt, till aktiviteter som vi kan göra vid tider som passar oss (inom rimliga gränser, så klart).

För detta finns massor av mer eller mindre coola verktyg men värdet vi får ut av dem avgörs mer av våra vanor och beteenden än av vilka funktioner de har eller hur de ser ut.

Världens häftigaste gruppchatt är ju värdelös om inte hela gruppen använder den.

• Vi arbetar med vilka aktiviteter vi kan flytta från möten

• Vi arbetar med att formulera rutiner och ett ”kontrakt” för hur vi samarbetar i dessa verktyg

9. Konversationer i text – rätt sak på rätt plats, på rätt sätt

I begynnelsen fanns e-posten – och den har vi använt till allt. Vårt missbruk av e-posten har gjort den till kontorsarbetarnas hatobjekt #1. Nu har vi många andra möjligheter, främst chatt – särskilt gruppchatt – men också anslagstavlor, kanske bloggar, planeringsverktyg med mera.

Med varje nytt verktyg, med varje ny kanal, ökar inte bara möjligheterna utan också risken för förvirring och behovet av att komma överens om vilka verktyg vi använder till vilka sorters konversationer, med vem och hur vi styr upp konversationerna på bästa sätt.

10. Ökad produktivitet och tydlighet genom bra filhantering tillsammans

”Vilken är senaste versionen?” Känner du igen den frågan? Liksom förvirringen och merarbetet det blir att reda ut om den var bilagd i det eller det mailet eller i den eller den chatten? Det enklaste svaret är alltid: ”Länken tar dig dit”. Att dela filer online ger fantastiska möjligheter till förenkling, minskad förvirring och ökad effektivitet – om vi använder verktygen på rätt sätt. Vad som är ”rätt sätt” behandlar vi vid detta tillfälle, liksom hur delade filer ger ökad säkerhet och kontroll.

11. Bortom teamet – inspirationen, innovationen och utvecklingen

Vårt arbete består av mer än att sitta i möten, konversera i skrift och dela dokument. I alla fall borde det göra det. Som att lära oss, utveckla oss själva, vårt arbetssätt och våra affärer/tjänster/produkter. I den enormt snabba förändring vi upplever idag, måste vi dessutom ständigt hålla utkik efter nya faror och möjligheter, och vara snabbfotade när förändring krävs, vi måste bli agila.

Forskningen har visat att den typen av impulser och nya möjligheter hittar vi sällan hos de som står oss närmast. Vi är helt enkelt för lika varandra. Vi måste gå bortom de vi känner väl, gärna bortom de vi känner över huvud taget men delar intressen med i alla fall.

Vid detta tillfälle arbetar vi med vad som krävs för att detta ska kunna fungera i en organisation, både vad gäller tekniska möjligheter, men också – och kanske ännu mer – vad gäller arbetssätt och företagskultur.

Kostnad och beställning

500:- + moms per workshop eller 5.000:- + moms för alla elva

Du kan boka enstaka workshops och betala via PayPal eller med kreditkort (alternativet dyker upp i sista steget).

Om du vill boka alla elva eller fler stycken på en gång väljer du biljettalternativ 1 (alla) eller 2 (flera). Vi skickar då faktura och länkar manuellt.

Dela det här eventet med dina vänner

Plats

Online-event

Spara detta event

Händelse sparad